تاریخ انتشار : 19 اسفند 1399

اهمیت استفاده و کلاس بندی کلاه ایمنی

اهمیت استفاده و کلاس بندی کلاه ایمنی
  • تاریخ: سه شنبه 19 اسفند 1399 - 13:12
  • نویسنده: مدیر 1
  • صفحه: وبلاگ

سالانه تعداد 2میلیون صدمه و آسیبی که به سر وارد میشود شکست جمجمهه و فک و صورت بین کارگران می باشد .یعنی در هر ثانیه 1 نفر از200 هزار نفر دچار مشکلات حاد و نارسایی مغزی می شود 99 هزار نفر معلولیت ذهنی پیدا کرده و 56 هزار نفر دیکر فوت میکنند البته این امار رسمی کشور امریکاست در انگلیس نیز این امار 60 هزار نفر می باشد که دچار صدمه در ناحیه سر می شوند و دو سوم نیز دچار مشکلات جدی می گردند .
بارها وبارها کارشناسان ایمنی این نکته را گوش زد کرده اند که اکر از تجهیزات ایمنی حین کار استفاده شود خیلی از حوادثی که رخ می دهد منجر به مرگ نمی شود .با این حال هنوز در خیلی از موارد که باید از طرف کارفرما که مسئول تامین و اموزش پرسنل و چه از سوی کارکنان که وظیفه استفاده صحیح از وسایل می باشد رعایت نمی کنند.
وسایل حفاظت فردی شامل لباسکار ، پیش بند ، کلاه ایمنی ، انواع ماسک ، سربند و کفش ایمنی و غیره هستند که موجب حفظ سلامتی کارگران حین کار می شود.
چه زمانی از کلاه ایمنی استفاده کنیم
در زمان های که احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و برخورد آن با سر وجود داشته و یا برخورد سر با موانعی سر کار ویا زمانی که کارگر در مکانی کار میکند که جریان برق وجود دارد استفاده از کلاه ایمنی الزامی است.


انواع کلاه ایمنی
کلاه ایمنی به 3 دسته تقسیم می شود
دسته اول (کلاس A) این کلاه برای مصارف عمومی می باشد در برابر ضربه مقاومت و حفاظت مطلوبی دارند اما در جریان الکتریکی  قدرت حفاظت پایینی دارند این نوع کلاه ها بیشتر در معادن ، ساختمان ها ، کارخانه ها و صنایع مشابه استفاده میشود .
دسته دوم ( کلاس B) : این کلاه برای افرادی است که در مکان هایی کار می کنند که جریان الکتریکی بالا وجود دارد .این کلاه ها ضربات ناشی از افتادن اشیا و شوک الکتریکی ولتاژ بالا و سوختگی مقاوم هستند .
دسته سوم (کلاس C) این کلاه ها وزن سبکی دارند برای محافظت های محدود پیشنهاد میشود  این کلاه افراد را در برابر ضربه های برخورد اشیا ثابت محافظت میکند ولی در برابر سقوط اجسام از ارتفاع و شوک الکتریکی مقاوم نیستند .


12 نکته درباره کلاه ایمنی
1-هر کلاه ایمنی باید طوری ساخته شود که مطابق استاندارد وشرایط خاص ساخته می شود وکلاه ایمنی استاندارد باید ایمنی لازم در برخورد با اشیا داشته باشد و این توانایی داشته باشد تا ضربات را به سر افراد منتقل نکند
2- کلاه ایمنی استاندارد باید ضد آب و کند سوز باشد .
3- برای اینکه کامل روی سر قرار گرفته و فیکس شود باید بند و تسمه داشته باشد که فاصله این بند ها از جدارداخلی  بین 1 تا 1/4 اینچ معادل 3/18تا 2/54 سانتی متر باشد .
4- کلاه ایمنی باید دارای برگه مشخصات کارخانه سازنده و گروهی که در آن قرار میگیرد و استاندارد تایید کننده آن است داشته باشد .در امریکا از سال 1994 همه کلاه ها باید استاندارد ANSI داشته باشند .
5- وزن کلاه نباید از 400 گرم تجاوز کند باید از مواد غیر اتش زا ساخته شود و در مقابل جریان برق عایق باشد .
6- به منظور حفاظت از سر صورت پشت و گردن دور تا دور کلاه باید لبه داشته باشد .پ
7- برای کار در فضای کوچک و تنگ کلاه باید کوتاه و گاهی بدون لبه باشد .
8- کلاه های که در فضاهایی با رطوبت بالا استفاده میشود حتما باید از نظر رطوبت غیر قابل نفوذ باشد .
9- نوارها و چرم داخل کلاه باید طوری ساخته شود که قابل تعویض باشد .
10- برای استفاده از کلاه ایمنی که متعلق به شخص دیگری است برای استفاده مجدد باید حتما ضدعفونی شود و در صورت لزوم نوارها و چرم داخل کلاه تعویض شود .
11 – کارکنانی که دارای موی بلند هستند و نزدیک ماشین کار میکنند حتما با سربند و یا وسیله حفاظتی دیگری موی سر خود را کاملا ببندد.
12- سربند کارکنانی که در مقابل اتش و یا جرقه کار می کنند باید از نوغی تهیه شود که به اسانی آتش نگیرد و در مقابل شستشو و ضد عفونی کردن به ترکیبات شیمیایی صنعتی مقاوم باشد .

نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.