تاریخ انتشار : 10 اسفند 1399

انواع ماسک ها برای جلوگیری از کرونا به همراه نکات

انواع ماسک ها برای جلوگیری از کرونا به همراه نکات
  • تاریخ: یکشنبه 10 اسفند 1399 - 13:11
  • نویسنده: مدیر 1
  • صفحه: وبلاگ

1-ماسک های جراحی یا پزشکی

این نوع ماسکها از انتشار عفونت بین بیمار و پرسنل بهداشتی-درمانی پیشگیری میکنند. این نوع ماسکها به طور معمول در شرایط عادی استفاده می شوند نه در مناطق با طغیان و شیوع بالای یک بیماری واگیر تنفسی. البته در هنگام شیوع بیماری جهت کنترل انتشار بیماری در افراد عادی نیز کاربرد دارد. این نوع ماسکها با صورت به طور کامل متناسب نبوده و هنگام دم میزان زیادی از هوای آلوده میتواند از فضای بین ماسک و صورت وارد ریه فرد شود. این ماسکها میبایست پس از استفاده در بستههای پلاستیکیبسته و دفع شوند. لازم به ذکر است که با توجه به ماهیت این نوع ماسکها (نشتی بسیار زیاد از کناره های ماسک) تست نشتی برای آنها طراحی نشده است. لذا در صورت ضرورت و حساسیت میتوان از ماسکهای N95 جراحی یا FFP2 استفاده نمود. ماسک های جراحی یا مراقبتهای بهداشتی صاف یاچین دارهستند. و بند آنها به دورسربسته می شود .در صورت پوشیدن ماسک های پزشکی، استفاده و دفع مناسب برای اطمینان از مؤثر بودن آنها و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ناشی از استفاده نادرست و دفع ماسک ها ضروری است.اطلاعات زیرجهت کاربرد ماسک ها در محیط های انجام مراقبت بهداشتی توصیه می شود.

  1. ماسک جراحی باید دارای مقاومت زیاد در برابر مایعات و قابلیت تنفس مناسب باشد و هنگام تنفس درون دهان فرو نرود.
  2. ماسک را با دقت روی صورت قرار دهیدتا دهان و بینی را بپوشانید و کاملاً گره بزنید یا محکم کنید تا هرگونه شکاف بین صورت و ماسک به حداقل برسد.
  3. هنگام استفاده، از لمس کردن ماسک خودداری کنید.
  4. ماسک را با استفاده از تکنیک مناسب جدا کنید (یعنی جلو ماسک را لمس نکنید بلکه بند آنرا از پشت جدا کنید).
  5. دستها را بعد از برداشتن ماسک یا هر زمان که سهوا ماسک خود را لمس کردید (اگر ماسک به وضوح آلوده باشد)، با استفاده از مایع ضد عفونی کننده حاوی الکل یا صابون و آب تمیز کنید.
  6. ماسک ها را به محض مرطوب یا خیس شدن با ماسک تمیز و خشک جدید جایگزین کنید
  7. از ماسک های یکبارمصرف دوباره استفاده نکنید
  8. .ماسک های یکبارمصرف را بعد از هر بار مصرف و بلافاصله پس از جدا کردن آنها دور بیندازید.


نکته1: ماسکهای جراحی ساده قابلیت فیکس شدن ندارند.

 

ماسک سه لایه
 

 

2-ماسک های N95 و FFP2

این ماسکها می بایست به طور کامل روی صورت بچسبد، نشتی نداشته باشند و آزمون نشت بندی هر بار قبل از استفاده انجام شود. این ماسکها فرد را در برابر گرد و غبار، میست، فیوم، و بیو آئروسول محافظت می کند. ماسکهای N95 حداقل 95درصد ذرات معلق با اندازه 0.3 میکرون را حذف میکند. ماسکهای  FFP2از نظر حفاظتی حداقل 94 درصد ذرات معلق را حذف می کند. ماسکهای N95 در برابر مواد روغنی مقاوم نمی باشند اما ماسکهای FFP2 مقاوم می باشند. محافظت تنفسی در قالب ماسک های گرد و غبار یکبارمصرف در سه رتبه تنفس قرار میگیرد: FFP1، FFP2 و FFP3.

نکته1: FFP مخفف  "Filtering Piece Face"است و شماره آن میزان سطح محافظت را نشان می دهد.

نکته2: سوپاپ روی ماسک (مانند تصویر) به منظور تسهیل خروج هوای بازدمی از سوپاپ به جای کناره های ماسک می باشد. عموما سوپاپ روی ماسک با فیلتر اشتباه گرفته میشود

نکته3:  استفاده از این نوع ماسک برای بیماران مبتلا به کووید-19و افراد مشکوک به این بیماری و همچنین کادر درمان ممنوع است. در هنگام دم هوا از بدنه ماسک فیلتر می شود و در هنگام بازدم هوا بدون عبور از بدنه ماسک از دریچه یا سوپاپ خارج می شود.

 

ماسک N95 و ماسک FFP2
 

3- تعریف واژه ها در استفاده از ماسک N95:

ماسک یا رسپیراتور N95: ماسک در صورتی که به نحو صحیح تست شده و روی صورت فیکس شود از عبور حداقل 19درصد ذرات هوابرد با اندازه0.3 میکرون جلوگیری میکند.

 استفاده طولانی مدت از ماسک : به معنی استفاده از یک ماسک N95 برای تماس نزدیک با چند بیمار است، بدون اینکه در فاصله مواجهات با بیماران، ماسک تعویض شود .در زمانی میتوان از این روش استفاده کرد که چند بیمار با یک پاتوژن مشترک دچار عفونت تنفسی بوده و در یک مکان مثل اتاق انتظار یا بخش نگهداری می شوند. این روش در زمان طغیان عفونت های بیمارستانی یا پاندمیها استفاده می شود.

استفاده مجدد از یک ماسک: به معنی استفاده از یک ماسک N95 برای چند بار مواجهه با بیماران توسط یک نفرکاربر است.دراین مورد در فاصله مواجهات ماسک برداشته شده، در محل مناسب نگهداری شده و قبل از مواجهه بعدی پوشیده می شود.

4- نکات مهم در استفاده از ماسک N95:

4-1 نکات مهم در استفاده طولانی مدت از ماسک N95:

درصورتی که استفاده طولانی مدت از ماسک N95 مدنظر است، الزم است به نحو مقتضی از آلودگی ماسک پیشگیری شود. باید به کارکنان آموزش داد که از لمس غیر ضروری ماسک خودداری کنند، رعایت بهداشت دست از نکات بسیار مهم است که باید توصیه اکید شود، پوشیدن و خارج کردن صحیح وسایل حفاظت فردی باید آموزش داده شود. الزم است که مراکز درمانی، خط مشی های کتبی در خصوص استفاده صحیح از ماسک N95 داشته باشند. این خط مشی ها حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

بعد از انجام پروسیجرهای تولیدکننده آئروسل انتوباسیون، ساکشن اندوتراکیال، برونکوسکوپی و  ...ماسک را دور بیندازید.

اگر ماسک آلوده به خون و سایر ترشحات بدن بیمار است آنرا دور بیندازید.

بعد از مراقبت نزدیک و لمس بیمار مبتلا به عفونت، ماسک را دور بیندازید.

حتی االامکان از آلودگی سطحی ماسک جلوگیری کنید با استفاده از شیلد صورت بر روی ماسک N95، استفاده از یک ماسک جراحی روی ماسک N95، پوشاندن دهان و بینی بیمار با ماسک جراحی و...

قبل و بعد از لمس یا اتنظیم ماسک N95، دست خود را با آب و صابون شستشو داده یا با مایع الکلی هندراب کنید

اگرماسک دچار آسیب فیزیکی مثل شل شدن نوارهای کشی، عدم فیکس مناسب ماسک روی صورت، شکسته شدن قطعه فلزی روی بینی و ... شده، آن را دور بیندازید

اگرماسک N95  بطور واضح آسیب دیده یا تنفس کردن از درون آن سخت است، آنرا دور بیندازید.

 

4-2 نکات مهم در استفاده مجدد از ماسک N95

در صورتی که کارخانه سازنده، تعداد دفعات مجاز استفاده از ماسک N95 را مشخص نکرده است، پیشنهاد می شود برای رعایت ایمنی کارکنان و بیماران، هر ماسک بیشتر از  5مرتبه استفاده نشود. درهنگام استفاده مجدد از ماسک N95 ، علاوه بر رعایت نکات فوق، به نکات مهم ذیل نیز توجه بفرمایید:

در بین دفعات استفاده، ماسک N95 را داخل یک زیپ کیپ یا کیسه کاغذی تمیز نگهداری کنید. برای اجتناب از انتقال عفونت، ماسکها را طوری نگهداری کنید که همدیگر را لمس نکنند. اسم کاربر را بطور واضح روی ماسک یا جعبه آن بنویسید. ظرف محتوی ماسک باید یکبار مصرف بوده و یا قابل شستشو باشد و بطور منظم شسته شود.

ازلمس سطح داخلی ماسک اجتناب شود . درصورت لمس اتفاقی سطح داخلی ماسک، بهداشت دست را رعایت کنید.

قبل ازپوشیدن یا تنظیم ماسک N95 که قبل پوشیده شده است، دستکش تمیز غیر استریل پوشیده و بعد از پوشیدن یا تنظیم، دستکش را دور بیندازید.

از استفاده از ماسک N95 بطور مشترک توسط کارکنان اکیدا اجتناب شود.

 این راهنمای اختصاصی برای کلیه شاغلین و افراد در تماس با بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است؛ جهت کسب اطلاعات عمومی و تخصصی بیشتر به سایر راهنماها نظیر محیط های اداری، مرکز خدمات بهداشتی، وسایل حفاظت فردی، مشاغل و محیط های خاص مراجعه کنید.

نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.