تاریخ انتشار : 16 تیر 1399

انواع ماسک تنفسی در دندانپزشکی

انواع ماسک تنفسی در دندانپزشکی

همانطور که میدانید استفاده از ماسک تنفسی در برخی مشاغل امری ضروری و مهم بوده و به جهت جلوگیری از انتقال عوامل بیماریزا مورد استفاده قرار می گیرد. در این مبحث در خصوص انواع ماسک تنفسی در دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد.

ماسک هایی که در حوزه پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شوند طیف های گسترده و متنوعی دارند که هر یک برای اموری خاص طراحی شده است. در دندانپزشکی ماسک تنفسی با عنوان ماسک جراحی در حالت عادی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ماسک های جراحی پر کاربرد ترین ماسک های مورد استفاده در دندانپزشکی و سایر صنوف پزشکی محسوب می شوند. چرا که در حالت عادی محافظت لازم در مقابل عوامل بیماری زا را انجام می دهند.

معرفی ماسک تنفسی جراحی

می توان گفت ماسک تنفسی جراحی در واقع  یک سد محافظتی قوی در مقابل عوامل عفونی بسیار ریز و معلق بوده که تا حد زیادی با توجه به سه لایه بودن از ورود عوامل بیماری زا به بدن جلوگیری می کند. این نوع ماسک های تنفسی توسط متخصصین بهداشت برای مواقعی که پرسنل قصد انجام اعمال جراحی و یا امور دندانپزشکی دارند را در حالت معمول توصیه کرده است. استفاده از این نوع ماسک ها در بین پرسنل دندانپزشکی بسیار رایج بوده و تاثیر بسیار مثبتی برای پیشگیری از بیماری خود و دیگران دارد.

 

البته باید گفت این نوع ماسک های تنفسی به طور صد درصد از کلیه عوامل معلق عفونی جلوگیری نکرده و جهت پوشش بالاتر باید به سراغ ماسک های دیگری رفت.همانطور باید دقت کرد  اندازه ماسک تنفسی باید کاملا مناسب صورت فرد باشد در غیر این صورت وجود روزنه خود عامل ورود عوامل بیماری زای عفونی محسوب می شود.

ماسک های تنفسی ۳ لایه

دسته دیگری از ماسک های تنفسی که در دندانپزشکی کاربرد فراوان دارد ماسک های ۳ لایه پزشکی می باشد. این ماسک ها با دارا بودن ۳ لایه محافظتی آنتی باکتریال-هایژنیک و پروپیلن دندانپزشکان را در مقابل عوامل بیماری زا محافظت می کنند.

ماسک تنفسی فیلتر دار

دسته دیگری از انواع ماسک های تنفسی مجهز به فیلتر بوده که خود شامل انواع و دسته بندی های مختلفی می باشند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم

ماسک های FFP تنفسی :

ماسک های FFP یا filtering facepiece در واقع بر اساس استاندارد اروپایی EN149: 2001 دسته بندی شده و دارای ۳ نوع مختلف می باشند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

ماسک تنفسی دارای فیلتر FFP1  : این نوع ماسک تنفسی  برای مواقعی مناسب است  که با ذراتی بزرگتر از 5 میکرون مواجه باشیم که در این حالت  ماسک های FFP1   تا  80 درصد توانایی فیلتر کردن ذرات معلق در هوا را دارد.

ماسک تنفسی دارای فیلتر FFP2  :این نوع ماسک تنفسی مواقعی برای دندانپزشکان مناسب بوده که  ما با ذراتی با اندازه ای  بین 2 تا 5 میکرون مواجه باشیم و در این حالت ماسک تنفسی FFP2  تقریبا تا میزان  94 درصد ذرات با اندازه ذکر شده را فیلتر می کنند.

ماسک تنفسی دارای فیلتر FFP3 :  این نوع ماسک تنفسی مواقعی برای دندانپزشکان مناسب است که با ذراتی با اندازه ای کوچکتر از میکرون مواجه باشیم. در این حالت تا میزان 99 درصد ذرات با اندازه ذکر شده را فیلتر می کند.  باید گفت این نوع ماسک کمیاب بوده و در شرایط خیلی خاص مورد استفاده قرار می گیرد . به دلیل فیلتراسیون بسیار بالای ماسک های تنفسی FFP3 حتی امکان تنگی نفس برای افرادی که در حالت عادی مشکل تنفس دارند وجود داشته و باید با آگاهی قبلی مبادرت به استفاده از این نوع ماسک ها کرد.

ماسکهای تنفسی و  فیلتر دار N

ماسک های تنفسی سری N شاید معروفترین و شناخته شده ترین انواع ماسک ها در بین افراد جامعه باشند چرا که اسم این نوع ماسک ها نسبت به سایر انواع ماسک ها بیشتر سر زبان ها افتاده است و معروف ترین و رایج ترین آن ماسک های تنفسی N95 می باشد. این نوع ماسک ها طبق استاندارد آمریکایی NIOSH دسته بندی می شوند. در مطب های دندانپزشکی نیز ماسک های N95 طرفداران زیادی داشته و از آن ها استفاده می شود به طور کلی ماسک های تنفسی سری N در 3 دسته جای گرفته که به ترتیب:

N95, N99, N100 می باشند.

ماسک N95:

این نوع ماسک می تواند تا 95 درصد انواع ذرات معلق موجود در هوا را فیلتر کرده و سهم قابل توجهی از مواد معلق عفونی را فیلتر نماید. درباره استفاده مجدد از ماسک N95 می توانید در اینجا بیشتر بدانید.

ماسک N99:

این ماسک نیز این قابلیت را دارد تا 99 درصد ذرات معلق موجود در هوا را فیلتر کند و قدرت بالایی در فیلتر کردن ذرات معلق عفونی دارد.

ماسک N100:

این نوع ماسک که کمیاب نیز بوده می تواند تا 99.97 درصد ذرات معلق موجود در هوا را فیلتر کند اما باید دقت کنید امکان مشکلات تنفسی نیز در استفاده از آن وجود دارد.

ماسک R99 :

در واقع یکی از بهترین و قویترین سیستم  فیلتر ماسکهای تنفسی به جهت گرد و غبار محسوب میشود . ضمن اینکه از لحاظ شکل ظاهری ، این نوع ماسک دارای  سوپاپ جلو است. این نوع ماسک از توانایی فیلتر کردن بالایی برخوردار بوده و برای ذراتی که بزرگتر از 0.3 میکرون  هستند مناسب است. قدرت 99 درصد فیلتر  و مقاومت نسبتی در مقابل به روغن  تا 8 ساعت جزو ویژگی این مدل میباشد.

ماسک R100 :

این ماسک نیز برای ذراتی با اندازه بزرکتر از 0.3 میکرون مناسب بوده و قدرت فیلتر 99.97 درصد داشته و  به روغن  مقاومت نسبی دارد.

ماسک P95 :

این نوع ماسک نیز برای ذراتی با  بزرگی بیش از  0.3 میکرون مناسب بوده و تا 95 درصد  قابلیت فیلتر دارد  و کاملا نسبت به روغن مقاوم است.

ماسک P99 :

مناسب برای ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون با فیلتراسیون 99 درصد و مقاومت زیادی به روغن دارد.

ماسک P100 :

این نوع ماسک نیز به جهت ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون مناسب بوده و قدرت فیلتر   99.97 درصد  را دارد و میزان زیادی نسبت به روغن مقاوم است.

ماسک فیلتردار کربن دار:

در این نوع مدل ماسک های تنفسی چند لایه کربن اکتیو وجود داشته که  از نفوذ بوی آلودگی های مختلف و گازهای مضر هوا به داخل ماسک جلوگیری می کند.

در پایان با توجه به معرفی ماسک های تنفسی در دندانپزشکی باید دقت کنید تا کدام نوع ماسک برای کار شما بعنوان یک دندانپزشک مناسب می باشد. در واقع انتخاب درست نوع ماسک برای مطب دندانپزشکی اهمیت بالایی دارد. زیرا نوع فعالیت و شدت درگیری با عوامل معلق بیماری زا در همه جا یکسان نبوده و متغیر می باشد. در شرایط کنونی که تمام مردم جهان درگیر بیماری کرونا می باشند انتخاب و استفاده از یک ماسک تنفسی مطمئن حائز اهمیت است.

نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.