تاریخ انتشار : 31 خرداد 1399

آشنایی با انواع عینک ایمنی

آشنایی با انواع عینک ایمنی

راهکارهای حفاظت از چشمان

با شناخت انواع مختلف عینک محافظ مناسب برای موقیعت ها و شرایط بخصوص، میتوانید چشمان خود را از گزند خطرات احتمالی محافظت نمایید. برای حداکثر حفاظت از تمامی تجهیزات ایمنی در کنار عینک استفاده نمایید.

افراد و کارگران زیادی علیرغم خطرات محیط کارشان از بکارگیری تجهیزات ایمنی و عینک محافظ امتناع میورزند. رعایت ایمنی و استفاده از تجهیزات حفاظتی جزء الزامات اصلی شروع هر فعالیتی است اما آشنایی و شناخت دقیق این ابزار می تواند کارگران و فعالین صنعتی را ترغیب به استفاده از آنها نماید. البته که حفظ سلامت در حین کار مهمترین انگیزه بکارگیری ابزار ایمنی است اما گاهی عدم شناخت و آشنایی با ابزار و یا احساس عدم نیاز مانع استفاده از این تجهیزات میشود. در این بین آگاهی از خطرات کارگاهی و تبعات عدم بکارگیری وسایل ایمنی وظیفه متخصصین HSE و کارشناسان ایمنی محلی است و در نهایت ابزار محافظتی مناسب را به کارگران ارائه دهند.

انواع لنز برای عینک های ایمنی

قبل از اینکه گونه های مختلف عینک ایمنی و تجهیزات محافظتی را بررسی کنیم باید جنس لنزهای بکار رفته در آنها را بشناسیم بعضی از این لنز ها شفاف هستند و برخی دیگر به دلایل فنی رنگی است. انواعی از جنس های مقاوم با کاربرد های تخصصی نیز در ساخت عینک های ایمنی بکار می رود.

1- لنز شفاف و بی رنگ
لنزهای شفاف معمول ترین نوع لنز برای ساخت عینک های ایمنی هستند که از مواد مقاومی همچون پلی کربنات ساخته می شوند و مقرون به صرفه اند. در دو نوع uv400 و ساده ارائه میشود. این نوع لنز دید کاربر را کاهش نمیدهد، رنگها و میزان نور نیز طبیعی باقی می ماند. بسته به نوع ماده بکار رفته مقاومت لنز متفاوت است. عینک های دارای این لنز برای کارهای عممومی و حفاظت در برابر پاشش و برخورد براده و خرده مواد بکار می رود. این نوع عینک در مقابل پرتو ها،لیزر یا آسیب نور جرقه و جوش مقاوم نیست.

 

2- لنز قطبی (پلاریزه آفتابی)

این نوع لنز برای کاهش اشعه های خورشیدی، عدم کاهش دید در محیط مرطوب و برفی استفاده می شود. استفاده کننده لنز قطبی ممکن است در تشخیص رنگهای طبیعی دچار مشکل شود ولی از وضوح و دقت بالایی برخوردار می باشد. این لنز برای کار در محیط با روشنایی بالا و یا در معرض تابش شدید خورشید مناسب است، مانع آزار چشم در طولانی مدت می شود و مراقب چشم های حساس به نور زیاد می باشد.

 

3- لنز کهربایی

رنگ قرمز لنز کهربا در عینک های ایمنی، درخشش در دید را کاهش می دهد و مناسب کار در شرایط نور کم است. کار طولانی با صفحات نمایشگر، مطالعه و کار در محیط نور آبی از جمله کاربرد های این لنز می باشد. این نوع لنز ها عمدتا از مقاومت در برابر خطرات فیزیکی برخوردار نیستند.

 

4- لنز آبی

از لنزهای آبی در محیط های کاری که غلظت بالایی از بخار سدیم یا روشنایی زرد وجود دارد استفاده می شود. بنابراین ، این عینک ها معمولاً در کارخانه های فرآوری مواد غذایی  یا صنعت نیمه هادی ها کاربرد دارند. کارمندانی که مجبورند ساعتهای طولانی را در مقابل صفحه نمایش رایانه خود بگذرانند ، نیز از عینک های رنگی آبی خودداری می کنند.

 

5- لنز آیینه ای

این لنز مناسب عینک های کاهش دهند تابش های آفتابی و بازتابدهند اشعه های خطرناک می باشد. این لنزها در محیط های مرطوب،ماسه ای و برفی کارکرد مناسبی دارند و از این رو برای سفر به چنین محیط هایی بکار می رود. مقاومت بالا و ضد خش بودن از ویژگی هایی است که در هنگام تولید این لنزها به آن توجه می شود.

 

6- لنز سبز

عینک ایمنی با رنگ سبز تقریبا تاریک ترین عینک رنگی است که برای مسدود کردن اشعه مادون قرمز (IR) و تابش الکترومغناطیسی (EMR) بکار می رود.

اگرچه این تشعشعات برای چشم انسان نامرئی است ، اما می تواند بسیار آسیب رسان باشد و از این رو باید توسط افرادی که با ماشین هایی کار می کنند که دارای تابش های مادون قرمز زیادی می باشد ، مورد استفاده قرار گیرد. نوع خاصی از این عینک ها هنگام کار با دستگاه های جوشکاری توسط جوشکارها پوشیده می شوند.

 

انواع عینک های ایمنی

1- عینک ایمنی عمومی

این نوع عینک عمدتا برای محافظت عمومی در برابر اشیای پرتاب شونده همچون براده آهن یا خرده چوب در حین تراش استفاده می شود. برخی از این عینک ها از محافظت در برابر اشعه های مضر نور آبی و ماورای بنفش نیز برخوردار هستند.

نوعی از این عینک های فتوشیمیایی هستند. مشخصات ایمنی فوتوکرومی طراحی شده است که از عبور تابش اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند و رنگ شیشه را با توجه به تغییر شدت نور در محیط اطراف تغییر می دهد. این بدان معنی است که هنگام رفتن از فضای داخلی به فضای بیرون ، دیگر نیازی به تعویض عینک خود ندارید.

نوع دیگر عینک های ایمنی عمومی با نام warden شناخته میشود که از رایج ترین عینک ایمنی است و در انواع  صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، از چمن زنی تا ساخت و ساز ساختمانی و قطع درختان . این عینک ها بزرگتر از اندازه معمولی هستند و به طرز حیرت انگیزی از وزن کمتری برخوردار هستند.

از آنجا که این عینک ها از مواد پلی کربنات ساخته شده است، محافظت عالی برای چشم ها را فراهم می کند. شما می توانید این عینک را در طیف گسترده ای از لنزهای رنگی با روشنایی متفاوت و یا دودی و خاکستری تهیه کنید. این عینک ایمنی همه کاره  با یک پد فوم برای بینی که به آن اضافه میشود، چسبندگی بدون لغزشی را در اختیار شما قرار می دهد.

2- عینک ایمنی پزشکی
متخصصان پزشکی نیز در آزمایشگاه ها و اتاقهای معاینه در معرض نور مضر قرار دارند. بنابراین پوشیدن عینک ایمنی پزشکی برای آنها مهم است و به آنها کمک می کند تا در برابر اشعه ماوراء بنفش از چشمان خود محافظت کنند. نکته قابل اهمیت این است که اکثر این عینک ها را می توانید در بازه قیمتی مناسب خریداری کنید. از عینک های  ایمنی پزشکی که از ویژگی های محافظتی مانند کاهش تابش خیره کننده ، استاندارد مقاومت نظامی ، روکش ضد مه و قاب های پلی کربنات با دوام بالا، اطمینان حاصل کنید. همچنین راحتی و ایمن بودن قاب ها حائز اهمیت است. در انتخاب عینک ایمنی پزشکی مخصولاتی را مد نظر قرار دهید که از قاب های لاستیکی و نشکن برخوردار بوده و دارای نوار چسبنده به سر و یک پد بینی بدون لغزش باشد.

3- عینک ایمنی پوشش دار

شبیه به عینک های ایمنی عمومی می باشد اما از محافظ های جانبی و یا لاستیک های چسبنده به صورت برخوردار می باشد. سطح ایمنی فیزیکی این نوع عینک بالاتر می باشد و از مواد مقاومتری ساخته می شود. این نوع عینک از چشمان کار گر در برابر خطراتی همچون: پرتاب قطعات فلزیف پاشش بتن، گرد و غبار یا خرده چوب محافظت می نماید. عینک های دارای لاستیک که لنز را به صورت می چسباند و داحیه اطراف چشم را می پوشاند در برابر مواد شیمیایی، بخارات شمیایی، مایعات . گازها از چشمان محافظت می نماید. برخی از گونه های این عینک در برابر اشعه های مضر همچون ماورای بنفش نیز مقاوم است.

این عینک ایمنی ویژگی های قابل توجهی را ارائه می دهد که چشم شما را از خطرات احتمالی محافظت می کند. به عنوان مثال بسیار مقاوم در برابر ضربه و در اندازه های مختلفی ساخته می شود تا کاملاً روی پوست شما قرار گیرد و ناحیه صورت شما را آب بندی کند.

4-شیلد محافظ صورت

نقاب محافظت صورت جزئی از تجهیزات حفاظت فردی است که افزون بر محافظت از چشمان ، تمام محدوده صورت را پوشش داده و نسبت به مقاومت قاب، از صورت کاربر محافظت می نماید.

این نقاب های ایمنی باعث می شود استفاده کننده در برابر خطراتی همچون: اجسام پرتاب شونده، خرده های تراش، پاشش های شیمیایی و عفونی محافظت شود. برخی از این شیلدها دارای عینک هستند و یا همراه با آنها عینک نیز پوشیده می شود که از چشمان حفاظت بیشتری شود.

برخی از این سپر های محافظ صورت، بروی کلاه های ایمنی نصب می شود که معمولا در کارگاه های ساختمانی یا صنعتی که خطر برخورد یا سقوط اجسام محتمل است، استفاده می شود.

نقاب های ایمنی صورت، به طور متداول در کارهایی همچون: فلزکاری،سنگ زنی، برش کاری و نوع مخصوص آن در هنگام جوشکاری کاربرد دارد. صورت جوشکار بایستی در برابر، گرمای شدیده، تابش مضر و جرقه محافظت شود. نقاب ایمنی جوشکاری از شیشه مخصوص تیرهو قاب نسوز ساخته می شود. محافظ صورت ممکن است در برخی موارد پزشکی یا آزمایشگاهی استفاده شود که در آن شرایط از صورت و چشمان در برابر پاشش مایعات خطر آفرین محافظت می شود. به طور کلی استفاده از شیلد محافظ صورت در شرایطی که صورت و چشم ها در معرض خطر قرار میگیرند الزامی می باشد.

نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.