تاریخ انتشار : 4 اسفند 1399

انواع لنزهای عینک ایمنی

انواع لنزهای عینک ایمنی

آشنایی با انواع متفاوت عینک مناسب برای شرایط و موقعیت های خاص میتوانید چشمان خودرا از آسیب دور نگه دارید.
افراد زیادی با توجه به خطرات محیط کارشان از استفاده از تجهیزات ایمنی وعینک محافظ سر باز میزنن
رعایت نکات ایمنی و ابزار حفاظتی مناسب از ارکان اصلی شروع هر فعالیتی به حساب می آیدو شناخت درست از این ابزار کارگران را به سمت استفاده از آنها هدایت میکند در این میان شناخت از خطر های  کارگاهی و پیامدهای عدم استفاده از تجهیزات ایمنی وظیفه متخصص HSEمی باشدتا ابزار مناسبی را در اختیار کارگران قرار دهد.
انواع لنز
قبل از اینکه انواع عینک و ابزارهای حفاظتی چشم را توضیح دهیم لازم است انواع لنز را بشناسیم. بعصی از لنز ها شفاف هستن و بعضی دیگر رنگی از جنس های مقاوم با کاربردهای متنوعی در ساخت عینک استفاده میشود.
1-    لنز شفاف و بی رنگ
لنز شفاف متداول ترین نوع لنز برای ساخت عینک هستند که از جنس پلی کربنات که مقاومت خوبی دارند ساخته میشودو به صرفه هم هست که در دو نوع uv400 و معمولی عرضه میگردداین لنز ها دید کاربر را کم نکرده و رنگ طبیعی را حفظ میکندبا توجه به ماده بکار رفته در لنز مقاومت آن نیز متفاوت است عموما استفاده از عینک با این لنز برای کارهای عمومی و برای کارهای پاشش و خطر برخود براده با چشم استفاده میشوداین نوع عینک ها در مقابل پرتو لیزر جرقه و ... مناسب نیست.

۲- لنز قطبی( پلاریزه افتابی)
این نوع لنز برای کم کردن آ سیب اشعه های خورشیدی، جلوگیری از کاهش دید در محیط مرطوب و برفی مورد استفاده قرار میگیرد. مصرف کننده لنز قطبی ممکن است در تشخیص رنگهای طبیعی دچار مشکل شود ولی از دقت بالایی بهره مند می باشد. این لنز برای استفاده در محیط با نور بالا و یا در معرض نور شدید خورشید مناسب است، مانع اذیت چشم در دراز مدت می شود و از چشم های حساس به نور مراقبت میکند

3-لنز کهربایی

رنگ لنز قرمز کهربا در عینک های ایمنی،وضوح در دید را کم میکند و برای کار در نور کم مناسب است. کار دراز مدت با مانیتور ، کار در محیط نور آبی از جمله موارد استفاده از این نوع لنز است . این نوع لنز ها به طور کلی مقاومت چندانی در مقابل عوامل فیزیکی ندارند.
4- لنز آبی
از لنزهای آبی در شرایط کاری که غلظت بالایی از بخار سدیم یا نور زرد وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین ،این عینک ها در کارخانه های فرآ وری مواد غذایی  یا صنایع نیمه هادی استفاده میشود و لنز های آبی برای کسانی که مجبور هستن ساعات طولانی با نمایشگر کار کنند اصلا مورد استفاده قرار نمیگیرد .
5- لنز آیینه ای
این لنز برای عینک هایی  که نور های آفتابی و اشعه های خطرناک  میگیرند مناسب است  این لنزها در مکان های مرطوب،ماسه ای و برفی مورد استفاده قرار میگیرد . در هنگام تولید به ضد خش بودن و مقاومت این لنز دقت زیادی میشود.
6-  لنز سبز
عینک با لنز سبز رنگ تاریک ترین عینکی است که برای عدم ورود اشعه مادون قرمز (IR) و تابش الکترومغناطیسی (EMR) بکار می رود.
البته این تشعشعات برای چشم انسان مرئی نیست ، اما ضرر های زیادی برای چشم در بر دارد و از این رو باید افرادی که با دستگاه های که دارای اشعه مادون قرمز زیادی هستن کار میکنند مورد استفاده قرار گیرد.نوع خاصی از این عینک ها در زمان کار با دستگاه های جوشکاری مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع عینک های ایمنی

1-    عینک ایمنی عمومی

این عینک ها به طور کلی برای حفاظت عمومی در برابر پرتاب اشیا و همچون براده آهن یا خرده چوب در حین کار استفاده می شود. برخی از این عینک ها از حفاظت در برابر اشعه های مضر نور آبی و ماورای بنفش نیز برخوردار هستند.
بعضی دیگر فتوشیمیایی هستن فوتوکرومی طوری طراحی شده است که مقاوم به اشعه ماورا بنفش است و رنگ شیشه با توجه به شدت نور تغییر میکند . این بدان معنی است که هنگام رفتن از فضای بسته به فضابیرون دیگر نیازی به تعویض عینک خود ندارید.
مدل دیگر عینک های ایمنی عمومی با نام warden وجود دارد که از متداول ترین عینک ایمنی است که در صنایع مختلف مورد مورد استفاده قرار می گیرد، از باغبانی و ساختمان سازی تا قطع درختان . سایز این عینک ها بزرگتر از اندازه نرمال هستند و به طرز عجیبی وزن کمتری دارند.
این عینک ها از مواد پلی کربنات ساخته که محافظ بسیار خوبی برای چشم هاست. این عینک را میتوان بالنز های متفاوت از رنگ بسیار روشن تا دودی خاکستری تهیه کرد . این عینک ایمنی چند منظوره   با یک پد فوم برای بینی که به آن اضافه میشود چسبندگی بدون لغزشی را در اختیار شما قرار می دهد.

عینک ایمنی پزشکی
متخصصان پزشکی در ازمایشگاهها و مراکز درمان و اتاق های معاینه در معرض نورهای مضر قرار دارن در نتیجه استفاده از عینک برای آنها بسیارمهم است و به آنها کم کرده تا از چشمان خود را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. نکته بسیار مهم این است که اغلب این عینک ها را می توانند با قیمت مناسب تهیه نمایند از عینک های  ایمنی پزشکی که از ویژگی های محافظتی مانند کم کردن نور خیره کننده ،استاندارد مقاومت نظامی ، روکش ضد مه و فرم های از جنس پلی کربنات با مقاومت بالا، اطمینان حاصل کنید.چون راحتی و ایمنی قاب ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در عینک ایمنی پزشکی کالاهایی انتخاب نمایید که دارای قاب های لاستیکی و نشکن و دارای نوار های فیکس شونده به سر و یک پد بینی بدون لغزش باشد.

عینک ایمنی پوشش دار

شباهت زیادی به عینک های ایمنی عمومی دارد اما دارای محافظ های جانبی و یا لاستیک های چسبنده به صورت نمی باشد. ایمنی فیزیکی این مدل عینک بالاتر می باشد و از جنس مقاومتری ساخته شده است. این نوع عینک ایمنی از چشمان در برابرخطراتی چون: پرتاب تکه های فلز ، گرد و غبار یا خرده چوب محافظت می نماید. عینک های که دور لنز آن دارای لاستیکی می باشد که اطراف چشم را می پوشاند مقاوم در برابر مواد شیمیایی، بخارات شمیایی، مایعات . گازها از ورود به چشم می باشد
این عینک ایمنی ویژگی های بسیار زیادی دارد که چشم شما را از خطرات محافظت می کند. بسیار مقاوم در برابر ضربه و در سایز های مختلفی ساخته می شود تا به طور کامل روی پوست قرار گیرد و ناحیه صورت شما را کامل بپوشاند.
شیلد محافظ صورت
این نقاب ها جزئی از تجهیزات حفاظت فردی است که علاوه  بر ملحافظت از چشمان تمام قسمت های صورت را می پوشاند و به نسبت مقاومت قاب از صورت کاربر محافظت می نماید
استفاده از این نقاب ها باعث می شود فرد در برابر خطراتی همچون اجسام پرتاب شونده، خرده های چوب ،پاشش های شیمیایی و عفونی محافظت شود .برخی از این نقاب ها دارای عینک می باشند و یا همراه با عینک استفاده می شود که از چشمان حفاظت شود.
بعضی از این سپرها بر روی کلاه ایمنی نصب میشود که که اغلب در کارگاه های صنعتی و یا ساختمانی که خطر برخورد اجسام وجود دارد  استفاده می شود.
نقاب ها به طور کلی درکارهایی همچون فلزکاری ،سنگ زنی ، برش کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
نوع خاصی از این نقاب ها در جوشکاری مورد استفاده قرار میگرد زیرا جوشکار باید  در برابر گرمای شدید تابش مضر و جرقه محافظت شود.این نوع نقاب از جنس شیشه مخصوص تیره و قاب نسوز ساخته میشود.نوع دیگر نقاب ها در موارد پزشکی و آزمایشگاهی کاربرد دارد که در آن شرایط از چشم و صورت در مقابل پاشش مواد خطرناک محافظت می شود . کلااستفاده از شیلد در شرایطی که صورت و چشم در معرض خطر است الزامی می باشد.

نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.