تاریخ انتشار : 27 مرداد 1399

استاندارد رنگ کلاه ایمنی

استاندارد رنگ کلاه ایمنی
  • تاریخ: دوشنبه 27 مرداد 1399 - 14:46
  • نویسنده: مدیر 1
  • صفحه: وبلاگ

رنگ کلاه ایمنی افراد در پروژه های ساختمانی به چه معنا است؟
اگر وارد کارگاه های ساختمانی شده باشید، حتما دیده اید که افراد شاغل در آن مجموعه ی ساختمانی ، کلاه های ایمنی به سر دارند. شاید فکر کنید که رنگ کلاه ایمنی ساختمانی ، اهمیتی نداشته و کاملا اتفاقی انتخاب می‌شود! اما باید به شما بگوییم که چنین نیست! رنگ کلاه های ایمنی ساختمانی ، حیطه ی کاری هر فرد را در یک کارگاه ساختمانی نشان می‌دهد.


استاندارد رنگ کلاه ایمنی در کارگاه ساختمانی
لازم به ذکر است که استاندارد رنگ کلاه ایمنی در کارگاه ساختمانی ، از یک قانون جهانی پیروی می‌کند و در تمام جهان، نشان دهنده ی سطوح کاری افراد مختلف است. پس تفاوت رنگ کلاه های ایمنی ، بی دلیل نیست، چرا که اگر اینطور بود، نیازی به این رنگ ها نبود و تمام افراد، برای حفظ امنیت خود در کارگاه ساختمانی، یک رنگ از این کلاه ها را به سر خود می‌گذاشتند.

تاثیر رنگ کلاه ایمنی در شناسایی و مسئولین کارگاه
فرض کنید در یک بخش یا طبقه از کارگاه ساختمانی هستید و اشکالی جدی و خطرناک در قسمت برق مربوط به آن بخش به وجود آمده است. رنگ کلاه ایمنی ، مسئول مربوط به آن بخش، از دور و در میان جمعیت، قابل تشخیص بوده و می‌توانید به راحتی او را برای کمک و رفع مشکل، فرا بخوانید. همین امر باعث می‌شود تا تاخیر زیادی در پیدا کردن مسئول مربوطه به وجود نیاید.

جلوگیری از بروز اتفاقات
معمولا برای رنگ کلاه های ایمنی در کارگاه های ساختمانی ، از رنگ های روشنی استفاده می‌شود که دید خوبی دارند و از دور نیز مشخص هستند. فرض کنید برای راه اندازی یکی از ماشین آلات ساختمانی ، نیاز به تخلیه ی آن بخش از افراد کارگاه داشته باشید. در صورت استفاده از کلاه های ایمنی رنگی، می‌توانید افراد نزدیک به ماشین را دیده و از بروز تصادف و اتفاقات ناگوار، جلو گیری به عمل آورید!


ایمنی!
مهم ترین دلیل استفاده از این کلاه های ایمنی رنگی ، ایمنی افراد داخل سایت کارگاهی است! کلاه ایمنی کارگاهی ، به گونه ای طراحی شده است که در مقابل برخورد ابزار آلات و اجسام سخت، از سر افراد، محافظت کند.
یک کلاه ایمنی استاندارد ، باید بتواند در مواجهه با ضربه ، نفوذ گرد و غبار ، آتش و حرارت ، جذب آب و الکتریسیته ، از فرد ، محافظت کند! طبق قوانین ایمنی بین المللی، تمامی کلاه های ایمنی استاندارد ، باید بتوانند از پس این چالش ها بر بیایند، با این حال، ممکن است در برخی شرایط کاری خاص، بعضی از این ویژگی ها در ساخت کلاه ایمنی رعایت نشود که در دفترچه ی راهنمای کلاه ایمنی ، باید ذکر شود!


تفاوت رنگ کلاه ایمنی کارگاهی
اما رنگ کلاه های ایمنی ، طبق چه قانونی تعیین می‌شود؟ رنگ کلاه ایمنی هر فرد در کارگاه ساختمانی، طبق قوانین داخلی آن کارگاه، باید تعیین شود. اما در صورتی که قانونی مبنی بر تعیین رنگ کلاه ایمنی در داخل کارگاه تعیین نشود، باید از قانون بین المللی تعیین رنگ کلاه ایمنی پیروی کرد.

رنگ سفید: این رنگ برای کارکنان سطح بالا مثل مهندسین، مدیران، سرپرستان و … استفاده می‌شود، تقریباً در اکثر کارگاه‌های ساختمانی این رنگ‌بندی رعایت می‌شود.
رنگ زرد: این رنگ پرکاربردترین رنگ موجود در کارگاه‌های عمرانی و دیگر پروژه‌ها است، این رنگ نماینده نیروی کار اصلی و بزرگ کارگاه یعنی کارگران است، معمولاً در تمامی کارگاه‌های ساختمانی این رنگ‌بندی رعایت می‌شود.
رنگ قرمز: این رنگ برای نیروی آتش‌نشانی و اطفاء حریق در نظر گرفته می‌شود و معمولاً در کارگاه‌های متداول ساختمانی این نیرو وجود ندارد.
رنگ سبز: این رنگ نماینده کارکنان خدمات فنی و مسئولین ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و دیگر پروژه‌ها است.
رنگ آبی: این رنگ نماینده کارکنان بخش تعمیرات، تکنسین‌های برق، گروه نجاری و دیگر اپراتورهای فنی است.
رنگ قهوه‌ای: این رنگ برای کارکنان و کارگرانی که در محیط‌های با حرارت بالا کار می‌کنند و جوشکاران در نظر گرفته می‌شود.
رنگ خاکستری: این رنگ برای میهمانان، بازدیدکنندگان و پیمانکاران در نظر گرفته‌شده است و در اغلب کارگاه‌های بزرگ و خاص عمرانی وجود دارد.

در بسیاری از کارگاه‌های معمول ساختمانی اگر کلاه ایمنی برای کارکنان خریداری و استفاده شود به ۲ رنگ سفید و زرد اکتفا می‌شود، رعایت نکات فنی و حرفه‌ای در کارگاه‌ها و پروژه‌های عمرانی گاهی جدی گرفته نمی‌شود، رعایت نکات فنی و ایمنی باعث افزایش راندمان کار و بهبود روابط کاری خواهد شد.

نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.