تاریخ انتشار : 22 تیر 1399

با ماسک های تنفسی مورداستفاده در محیط های شیمیایی و سمی آشنا شوید

با ماسک های تنفسی مورداستفاده در محیط های شیمیایی و سمی آشنا شوید

ماسک های تنفسی

دستگاه تنفسی انسان، نسبت به استشمام مواد شیمیایی و سمی حساس است، در نتیجه شش انسان در محیط های مملو از مواد شیمیایی و صنعتی، آسیب می بیند. بهترین راه برای آسیب نرسیدن به دستگاه تنفسی در محیط های صنعتی، استفاده از ماسک تنفسی مناسب است.

در این نوشته به معرفی انواع ماسک های تنفسی پرداخته ایم که می توان در مکانهایی که مواد شیمیایی و سمی وجود دارد از آنها استفاده کرد.

 

ماسک های تنفسی

آشنایی با ماسک های تنفسی

ماسک های تنفسی یا respiratory protection mask وسایلی هستند که از ورود هوای آلوده جلوگیری می کنند و به منظور حفاظت از سیستم تنفسی انسان طراحی شده اند.

 

انواع ماسک های تنفسی

ماسک های تنفسی یا تصفیه کننده هوا هستند یا هوارسان.

  • ماسک های تصفیه کننده هوا، آلاینده های موجود در هوا را می گیرند و به ۴ دسته ماسک های حذف کننده ذرات، ماسک های حذف کننده گازها و بخارها، ماسک های نجات و ماسک های الکتریکی تصفیه کننده هوا تقسیم می شوند.
  • ماسک های هوارسان، ماسک هایی هستند که هوا را از طریق منبعی غیر از هوای اطراف تامین می کنند. ماسکهای هوارسان در شرایطی استفاده می شوند که فیلتر مناسب برای حفظ آلاینده در محیط وجود نداشته باشد یا تراکم اکسیژن کم باشد. ماسک های هوارسان نیز به ۲ دسته ماسک های کپسول سرخود و ماسک های شیلنگی تقسیم می شوند. ماسکهای هوارسان به ماسک های فشار مثبت نیز معروف هستند.

 

ماسک های تنفسی

آشنایی با ماسک های تصفیه کننده هوا:

ماسک های حذف کننده ذرات

ماسک های حفاظت در برابر گرد و غبار برای مراقبت از دستگاه تنفسی در برابر ذرات گرد و غبار ساخته شده اند.

برای ساختن این ماسک ها از مواد فیبری و الیافی مانند کاغذ، نمد یا پارچه استفاده می شود؛ زیرا این مواد می توانند آلاینده ها را به خوبی به دام بیندازند.

ماسک های حذف کننده گازها و بخارها

این مدل ماسک ها برای حفاظت از ریه های انسان در برابر گازها و بخارهایی چون بخار جیوه، گاز آمونیاک و دیگر گازهای اسیدی و آلی ساخته شده است. ماسک های کاغذی یا نمدی پوشش داده شده با ذغال فعال، ماسک های کارتریج دار شیمیایی و ماسک های گازی از جمله ماسک های حذف کننده گازها و بخارها هستند.

  1. ماسک های کارتریج دار: ماسک های کارتریج دار از نظر شکل ظاهری به دو شکل نیم صورت و تمام صورت هستند. در ادامه نوشته با خصوصیات ماسک های نیم صورت و تمام صورت بیشتر آشنا خواهید شد.
  2. ماسک های گازی: ماسک های گازی شبیه ماسک های کارتریج دار هستند، تفاوت این دو ماسک در این است که ماسک های گازی از ماسک های کارتریج دار بزرگ تر هستند. همچنین حجم ماده جاذب موجود در ماسک های گازی از ماسک های کارتریج دار بیشتر است. تفاوت بعدی این دو ماسک در این است که ماسک های گازی دارای دریچه استنشاقی هستند.
  3. ماسک های نمدی یا کاغذی پوشش داده شده با ذغال فعال: این مدل ماسکها از کاغذ یا نمد ساخته می شود. کاغذ یا نمد این ماسکها با زغال فعال پوشش داده شده است؛ به همین دلیل به خوبی آلودگی های محیط را اسیر می کند. این ماسکها در محیط هایی استفاده می شود که هم گرد و غبار و هم گازهای سمی وجود دارد.ماسک های تنفسی

 

ماسک های الکتریکی تصفیه کننده هوا

ماسک های الکتریکی، از یک دمنده الکتریکی برای عبور هوا استفاده می کنند. این دمنده با باتری کار می کند و هوای آلوده را به داخل بخشی از ماسک که مسئول حذف آلاینده ها است هدایت می کند.

ماسک های نجات

ماسک نجات نوعی از ماسک های گازی هستند که در حین خروج اضطراری یا فرار از هوای آلوده استفاده می شوند. شرایط اضطراری نظیر انفجار معادن و آتش سوزی از جمله مواقعی هستند که از این ماسک ها استفاده می شود. کاربرد این ماسک ها در زمانی است که خطر بروز مسمومیت های تنفسی و کاهش اکسیژن پیش می آید. اکثر افرادی که از میان آتش فرار می کنند از این ماسک استفاده می کنند.

حالا که با ماسک های تصفیه کننده هوا آشنا شدید، زمان آن رسیده که با ماسک های هوارسان آشنا شوید.

 

 

آشنایی با ماسک های هوارسان:


ماسک های کپسول سرخود

این ماسک ها به گونه ای هستند که یک منبع تنفسی روی آنها تعبیه شده است، در نتیجه زمانی که فرد به هوا یا اکسیژن نیاز داشته باشد، اکسیژن موردنیاز خود را از طریق این منبع تنفسی تامین می کند. در شرایط کاهش اکسیژن می توان به مدت ۴ ساعت از این ماسک استفاده کرد.

 

ماسک های تنفسی

ماسک هوارسان شیلنگی

این ماسک ها از طریق شیلنگ به یک منبع ثابت هوای فشرده یا کمپرسور دمنده هوا متصل هستند و هوای سالم و تازه از طریق این منبع تامین می شود. این وسیله قابلیت ارسال هوا به اندازه ۱۷۰ لیتر در دقیقه را دارد. طول شیلنگ این ماسک از ۷٫۵ تا ۹۰ متر متغیر است.

 

ماسک های تنفسی

تفاوت میان ماسک های نیم صورت و ماسک های تمام صورت

ماسک های نیم صورت، تنها دهان و بینی فرد را پوشش می دهند و چشمان فرد استفاده کننده را در بر نمی گیرند؛ پس تنها برای تصفیه گازهایی استفاده می شوند که به چشم آسیبی نمی رسانند. این نوع ماسک ها از دو بخش بدنه و فیلتر یا پد ساخته شده است. هوای آلوده به وسیله فیتلر ماسک نیم صورت تصفیه می شود و قابلیت تعویض هم دارد.

 

ماسک های تنفسی

ماسک های تمام صورت از چشم های شما در برابر گازهای آلوده و سمی محیط مراقبت می کنند. ماسک های تمام صورت شامل بدنه، فیلتر و لنز هستند. این ماسک ها معمولا دو سوپاپ گردشی هوا دارند که این ویژگی مانع از حرکت جریان هوای بازدمی به سمت بالا می شود و از بخار کردن لنز جلوگیری می کند. در محیط هایی نظیر آزمایشگاه های کار با مواد شیمیایی، پالایشگاه ها، کارخانه های پتروشیمی، معادنی که با گاز کلر و دیگر گازهای اسیدی مواجه هستند و محیط های صنعتی که با بخارهای آمونیاک و مواد قلیایی تماس دارند از ماسک تمام صورت استفاده می شود.

 

ماسک های تنفسی

 نگارش و انتشار توسط تیم ایمن صنعت نوین - © استفاده از مطالب سایت تنها با درج لینک مستقیم به آن مطلب مجاز است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به کالا باشد.
  • - لطفا فارسی و خوانا بنویسید.